Blue Flower

Het weer is beter dan gister.

De mist is opgetrokken en af en toe een flink windje, zodat het schip al wat gaat schommelen. Van dat schommelen word je zeeziek. Als je zeeziek bent is het net of je ingewanden er uit willen. Ik heb vandaag ook al een keer gebraakt.
We hebben vandaag 60 sigaretten, 2 ons zuurtjes, 2 repen chocola en 2 stukken zoutwaterzeep gekregen. Ook ben ik vandaag te werk gesteld in de officierskeuken. ‘s Avonds eten we daar ook. Daar eet je goed, fantastisch goed.
Verder niet veel beleefd. De wind heeft nog weer aangehaald.

Add a comment

‘t Is zondag, maar je merkt er niets van.

Ook de kerkdiensten zijn afgelast, omdat de wind zo is aangewakkerd. Bijna iedereen is zeeziek.
Vanmorgen kon ik bijna geen eten doorkrijgen. Ook heb ik weer overgegeven. En golven dat er gaan, net kleine heuvels. Bij het eten was vanmiddag ook pudding. Dat was heerlijk koud.
Vanavond is er wel een dagsluiting gehouden. De zee is nu heel wat kalmer. Daar ben ik erg blij om, want dat zeeziek zijn is maar niks.

Zie ook 'De reis 2 november 1947'

Add a comment

Vanmorgen was ik om ongeveer kwart voor zeven aan dek.

Het was om van te genieten. Je zag de zon zo mooi schijnen op het water. Het mooie van het weer kan echter gauw weg zijn. Om half negen, na het ontbijt, was het erg mistig. In verband met de veiligheid heeft de misthoorn een tijd gegild.
Om half elf trok de mist opeens weer weg. We konden toen de Spaanse kust zien. Gisteravond zagen we de vuurtoren van Lissabon. We varen nu aan op de Straat van Gibraltar.
De zee is nu kalm en aan weerskanten van de boot zie je af en toe vissen een sprong boven de waterspiegel nemen. Dit zijn dolfijnen of bruinvissen.
Ook kun je goed merken dat we in Zuidelijk Europa komen. De zon wordt al heerlijk warm.

Add a comment

Tegen een uur of negen gisteravond voeren we langs de Spaanse havenstad Tariva.

Om 10 uur passeerden we de stad Tanger. En even later Marokko. Je kon toen ook Gibraltar zien.
Tussen Tanger en Marokko zag je aan weerskanten steile rotsen.
Overigens niet veel nieuws onder de zon. Elf uur vanmorgen kaap Daata waargenomen. Het weer was hetzelfde als gisteren.
Het schip vaart niet op volle toeren. We zijn hierdoor 16 à 17 uur achter op schema. Over de gehele reis wordt dit ongeveer drie dagen.
Het onderstaande is overgenomen uit de scheepscourant, die elke dag verschijnt:
Het heeft heel veel voeten in aarde om de 2.000 bewoners van de boot gedurende de reis van 4 weken te voorzien van eten. Hiervoor zijn grote vriekelders nodig waar paard en wagen in kunnen keren. Aan etenswaren zijn aan boord:

• 70.000 kg. blikjes melk
  • 80.000 kg. vlees
  • 50.000 kg. meel
  • 50.000 kg. aardappelen
  • 25.000 kg. groenten
  • 1 milj. sigaretten

en dan verder nog honderd en één andere artikelen
De dominee heeft vanavond bekend gemaakt, dat voortaan op dinsdag- en vrijdagmorgen cathechisatie wordt gegeven.

Add a comment

Vanmorgen toen ik aan dek kwam waren we inmiddels de baai die voor de stad Algiers ligt in gevaren.

Dit was een prachtig gezicht. Ik kan het niet beschrijven zo mooi. De stad is tegen een gebergte opgebouwd. Die bergrug is tevens dicht begroeid met bomen.
Toen we na het ontbijt weer boven kwamen, lagen we al aan de kade. Jammer dat we niet van de boot af mochten. Maar we konden zo ook al heel wat zien. Het station ligt vlak bij de haven en aan de hoofdverkeersweg. Op één hotel wapperde de Nederlandse driekleur. Daar is natuurlijk de Nederlandse ambassade.
De stad op zich zelf moet erg vuil zijn. Ook heb je er een hele massa bedelaars gekleed in vodden. Een echte Oosterse stad.
We lagen nog maar net in de haven of daar kwamen de bootjes aan met de diverse koopwaren. De één had wijn en sinaasappelen, de ander foto’s en meer van die souvenirs. Ik heb twee series foto’s van de stad zelf gekocht voor fl. 2,00.
Wijn kon je ruilen voor voor 4 stukken zeep per fles.
Verder het volgende:
De stad Algiers heeft 260.000 inwoner. In de Middeleeuwen waren het de beruchte zeerovers. De Nederlanders en de Engelsen hebben hier een einde aan gemaakt. Ook heeft de stad een typisch Moors aspect. Het is de belangrijkste stad van de Franse bezittingen.
Uit de scheepskrant:
Op 4 november hebben we in totaal 1618 zeemijlen afgelegd.
Vanavond zijn we om 20.00 uur de haven weer uitgevaren.